دولت به جای وعده دادن دست از قیمت گذاری خودرو بردارد

به گزارش مجله سرگرمی، در پی نرسیدن تسهیلات 5000 میلیارد تومانی به قطعه سازان، یک عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی گفت: ارائه چنین وامهای با بهره ای که با اما و اگر هم همراه می شود، بی فایده است. دولت به جای پرداخت این تسهیلات، بهتر است دست از قیمت گذاری خودرو بردارد.

دولت به جای وعده دادن دست از قیمت گذاری خودرو بردارد

به گزارش خبرنگاران، باوجود اینکه تنها درصد بسیار کمی از کل مبلغ تسهیلات 5000 میلیارد تومانی آن هم به یکی از دو خودروساز پرداخت شده است، فعالان صنعت قطعه سازی معتقدند با نرسیدن مبلغ قابل توجهی از این تسهیلات در آخرین روزهای سال، قطعا این صنعت به دلیل کمبود نقدینگی و به تبع آن مشکل در تأمین قطعات در سال آینده دچار چالش خواهد شد و احتمالا یک تعطیلی دو ماهه برای صنعت خودروسازی رقم خواهد زد.

در این رابطه سعید صبوری، خزانه دار و عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی اگر صنعت خودروسازی متوقف هم نگردد تعداد خودروهای ناقص کف پارینگ کارخانه مجدد زیاد خواهد شد.

وی اضافه کرد: به طور مثال قیمت ورق فولادی که 7000 تومان بوده ظرف دوماه دو برابر شده است. ورق برنج 100 هزار تومانی پیدا نمی گردد. تمام نهاده های تولید مورد نیاز برای تولید قطعه بیش از 60 درصد گران شده است و همچنان اندر خم کوچه اول هستیم و به دنبال دریافت 120 روزه نقدینگی از طریق وام بانکی هستیم که متاسفانه هر روز هم شرایط سخت تر می گردد. اگر خودروساز اعلام می کند که زیان داشته و با ضرر خودرو عرضه می کند، طبیعتا این زیان در چرخه، مجدد به زنجیره تامین بازگشته و تامین کننده را طلبکار می کند؛ چراکه پولی ندارد تا به تامین کنندگان خود پرداخت کند و در نتیجه این زیان به تامین کننده نیز رسیده و زنجیره تامین را از بین می برد.

این عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی شرح داد: در رابطه با تسهیلات 10 هزار میلیارد تومانی اولیه که نهایتا اختصاص 5000 میلیارد تومان آن هم با اما و اگر همراه شده، برای گروه ایران خودرو با تعاملاتی که با بانک های عامل داشتند، بخشی جذب شد اما گروه سایپا نتوانست تعاملات لازم را با بانکها داشته باشد که معین نیست ناشی از کوتاهی بانکهاست یا از مدیریت ارشد سایپا؛ لذا نتوانستند این تسهیلات را دریافت کنند.

صبوری با بیان اینکه چنانچه این تسهیلات به دست خودروسازان نرسد، تا زمان تمدید مصوبه بعد از ایام تعطیلات در سال آینده، زمان بسیار طولانی تلف خواهد شد، گفت: امیدواریم طی چند روز آینده خودروسازان بتوانند مبلغ قابل توجهی از این تسهیلات را دریافت کنند و سازندگان را تامین مالی کنند تا بتوانند ادامه حیات داشته باشند. البته تامین مالی 100 درصد بعید است.

خزانه دار انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان ادامه داد: زمانی که سازندگان قطعه بتوانند ادامه فعالیت داشته باشند، به تبع آن خودروسازان نیز توان تولید داشته، پیش فروش می کنند و می توانند با تحویل در موعد مقرر به مشتریان، سرمایه کسب کرده و دوباره پول به زنجیره تامین باز خواهد گشت و به قطعه ساز هم خواهد رسید اما اگر این بدهی ها باقی بماند و هرساله بر آن اضافه گردد، باوجود بهره وام های هزاران میلیارد تومانی که خودروسازان در طول سال باید به بانکها بدهند، مسئله ای حل نخواهد شد.

وی اضافه کرد: این بهره 7000 تا 8000 میلیارد تومانی که در طول سال توسط دو خودروساز به بانک ها پرداخت می گردد، می تواند بخش بزرگی از بدهی خودروسازان به تامین کنندگان قطعه را تسویه کند.

صبوری با بیان اینکه لازم است دولت دست از قیمت گذاری خودرو برداشته و اجازه دهد خودروساز محصول خود را به نرخ واقعی بفروشد ادامه داد: فاصله بزرگ قیمتهای کارخانه و بازار از بین رفته و بازار خودرو نیز آرامتر شده و مردم می توانند با قیمت های بسیار پایین تر خودروی مورد نیاز خود را تامین کنند. در حقیقت با قیمت متعادل از کارخانه دریافت کنند تا اینکه بسیار گرانتر از قیمت کارخانه از دلالان در بازار خودرو خریداری کنند؛ ضمن اینکه علاه براینکه خودروساز دیگر متضرر نخواهد شد، پول به چرخه اصلی تامین نیز باز می گردد و قطعه ساز نیز وجوه خود را دریافت می کند.

safariro.ir: سافاری رو: مجله گردشگری و مسافرتی به همه جای دنیا

mosaferatro.ir: مسافرت رو: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 76190

به "دولت به جای وعده دادن دست از قیمت گذاری خودرو بردارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت به جای وعده دادن دست از قیمت گذاری خودرو بردارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید