خبرنگاران فعال سیاسی: مشاوران اردوغان اطلاعات نادرستی به او دادهاند

به گزارش مجله سرگرمی، تبریز - خبرنگاران - فعال سیاسی و استاد دانشگاه های تبریز با اشاره به اظهارات مداخله جویانه رییس جمهوری ترکیه درباره کشورمان گفت: مشاوران آقای اردوغان اطلاعات درستی درباره تاریخ منطقه به وی ارایه نداده اند.

خبرنگاران فعال سیاسی: مشاوران اردوغان اطلاعات نادرستی به او دادهاند

رحیم شهرتی فر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اضافه نمود: اشعاری که رییس جمهوری ترکیه در جشن پیروزی جمهوری آذربایجان در باکو خواند، در ادبیات ایران به عنوان اشعار حسرت شناخته می گردد و علت آن هم جدایی بخش هایی از شمال رود ارس از کشورمان طبق قرارداد ترکمنچای در سال 1828 میلادی است.

وی اضافه نمود: البته قبل از آن هم در عهدنامه گلستان قسمت هایی از ایران جدا شده بود و بعد از انعقاد این قرارداد، ایرانیان با حسرت به شمال ارس می نگریستند و این سرزمین ها را جزو سرزمین های مادری خود می دانستند و همواره آرزوی ایرانیان پیوستن سرزمین های جداشده به سرزمین اصلی بودند.

شهرتی فر با بیان اینکه هم اکنون سه جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان تشکیل شده و عضو سازمان ملل محسوب می شوند، گفت: ایران جزو اولین کشورهایی بود که استقلال و موجودیت سیاسی سه کشور را به رسمیت شناخت و دولت جمهوری آذربایجان هم همواره این حمایت ها را ارج نهاده و از دولت و ملت ایران تشکر نموده است.

وی اظهار داشت: رجب طیب اردوغان قدری مغرورانه و جسورانه در جشن شرکت کرد و بدون آگاهی از پیشینه یک شعر، آن را به زبان آورد و اگرچه آقای ظریف در توییترشان اعتراضی به این امر داشتند، اما به وزارت خارجه ایران هم این انتقاد وارد است که در مناقشه اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان که حق با جمهوری آذربایجان بود و ارمنستان اشغالگر شناخته می شد، سیاست خارجی ایران فعالانه وارد عمل نشد و در تحولات اخیر غایب عظیم محسوب می گردد.

شهرتی فر با اشاره به اینکه استراتژی ترکیه از سال 1900 میلادی دایر بر تصرف دائمی و پایدار در قفقاز است و این امر جزو سیاست ژئوپلتیک ترکیه است، اظهار کرد: بین ایران و جمهوری آذربایجان هم پیشینه تاریخی، فرهنگی، دینی و مناسبات مذهبی وجود دارد، بنابر این ما نباید خودمان دچار انفعال و کم کاری می شدیم؛ درست است که جمهوری اسلامی همواره در موضع گیری هایش از جمهوری آذربایجان دفاع نموده است، اما باید فعالانه وارد این ماجرا می شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به تازگی شعری را درباره رودخانه ارس در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان خواند که مضمون مداخله جویانه در امور کشورمان داشت.

این اقدام رئیس جمهوری ترکیه، با واکنش تند مردم آذربایجان شرقی به ویژه در فضای مجازی روبرو شد.

rugozar.ir: مجله روگذر: مجله اخبار گردشگری

fastnote.ir: یادداشت سریع: گلچین اخبار و مقالات روز

منبع: ایرنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 124031

به "خبرنگاران فعال سیاسی: مشاوران اردوغان اطلاعات نادرستی به او دادهاند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فعال سیاسی: مشاوران اردوغان اطلاعات نادرستی به او دادهاند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید