خبرنگاران بیش از هزار هکتار از اراضی دشت میناب به آبیاری نوین مجهزشد

به گزارش مجله سرگرمی، بندرعباس- خبرنگاران- مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای هرمزگان گفت: در سال زراعی (98-99)، هزار و 887 هکتار از اراضی شبکه شمالی دشت میناب با حجم آبی حدود هشت میلیون مترمکعب مجهز به آبیاری نوین شد.

خبرنگاران بیش از هزار هکتار از اراضی دشت میناب به آبیاری نوین مجهزشد

حامد ترکمندی روز چهارشنبه در بازدید از اراضی دشت میناب اضافه کرد: استفاده از شیوه های نوین آبیاری در اراضی شمالی دشت میناب، کاهش 48 درصدی مصرف آب را درپی داشته است.

وی اعلام نمود: بیش از سه هزار هکتار از اراضی تحت عنوان شبکه شمالی میناب در حال کشت زراعی هستند، که برای تامین آب شرب این میزان از اراضی، 15 میلیون مترمکعب آب از سد شمیل و نیان اختصاص یافته است.

این مسوول با اشاره به اختصاص 30 میلیون مترمکعبی اراضی باغات دشت میناب، توضیح داد: تا شهریورماه امسال بیش از 26 میلیون مترمکعب آب در این اراضی رهاسازی شده است.

ترکمندی ادامه داد: در سال زراعی (96-97) که اراضی به صورت غرقابی آبیاری می شدند، برای آبیاری هزار و 473 هکتار از اراضی دشت شمالی میناب حدود 12 میلیون مترمکعب آب درنظرگرفته شد.

وی با اشاره به انجام طرح نوین سازی شبکه های آبیاری کشاورزی اراضی شمالی دشت میناب در سال (97-98) تشریح کرد: پس از استفاده کشاورزان از روش آبیاری تحت فشار و قطره ای، شاهد افزایش چشم گیر راندمان آبیاری بودیم.

مدیر بهره برداری ونگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای هرمزگان گفت: اثربخشی سامانه های نوین آبیاری درسطح مزارع شامل افزایش راندمان آبیاری، کاهش تلفات و توزیع یکنواخت آب، ارتقای بهره وری آب کشاورزی، تسکین مسائل ناشی از بحران کم آبی و کاهش تبعات محیطی و اجتماعی خشکسالی ها است.

وی با اشاره به خشکسالی های 2 دهه اخیر در هرمزگان اظهارکرد: با وجود کمبود شدید منابع آب زیرزمینی، برای توسعه و پایداری کشاورزی در استان باید از سیستم های آبیاری تحت فشار استفاده کرد.

ترکمندی ادامه داد: استفاده از سامانه های نوین آبیاری یکی از مهم ترین راهکارهای افزایش راندمان در آبیاری اراضی کشاورزی محسوب می گردد که می تواند یاری خوبی به کاهش برداشت از سفره های آب زیرزمینی کند.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: ایرنا
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 116289

به "خبرنگاران بیش از هزار هکتار از اراضی دشت میناب به آبیاری نوین مجهزشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بیش از هزار هکتار از اراضی دشت میناب به آبیاری نوین مجهزشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید