جشنواره تئاتر فجر فارس گشایش یافت، فلاش بک آغازگر نمایش ها

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران - گروه استان ها: از صبح دوشنبه که بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی با حضور 12 نمایش از شهرهای شیراز، داراب و قیروکارزین کلید می خورد، جدیدترین پلاتو تئاتری شهر ادب و هنر نیز در طبقه فوقانی تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در حالی به جرگه تماشاخانه ها می پیوندد که پس از تماشاخانه استاد هودی و تماشاخانه شهر کتاب سومین نمونه از این اماکن است که در یک دهه اخیر به فضای فیزیکی هنرهای نمایشی افزوده می گردد.

جشنواره تئاتر فجر فارس گشایش یافت، فلاش بک آغازگر نمایش ها

گرچه باور اینکه تماشاخانه استاد احمد سپاسدار به این سرعت آماده گردد کمی سخت است، اما با آماده نشدن تالار ابوریحان و سالن استاد محی الدین لایق، با اهتمامی که از سوی متولیان فرهنگ و هنر انجام گرفت بالاخره در نبود تماشاخانه های کافی، این تماشاخانه غنیمتی است که با حال این روزهای تئاتر کشور مناسب ارزیابی می گردد.

این در حالی است که جشنواره تئاتر استان فارس با فراهم شدن امکانات تالار سبز و تماشاخانه های استاد هودی و استاد سپاسدار با 12 نمایشی که به این جشنواره راه یافته به مدت سه روز میزبان اهالی هنرهای نمایشی است.

گرچه این جشنواره به دلیل سه روز عزای عمومی به خاطر حادثه دلخراش سرزمین منا با تاخیر برگزار می گردد، اما آن گونه که اعلام شده به فاصله کمی از این رویداد هنری بار دیگر گذر هنر بازگشایی شده تا به مناسبت دهه بزرگداشت حافظ برنامه های فرهنگی و هنری را در این پیاده راه گردشگری و تفریحی دوباره ببینیم.

بدین ترتیب روز نخست بیست و ششمین جشنواره تئاتر استان فارس به استقبال آثار هنرمندانی چون داریوش ثمر و آرمان طیران رفته و در ادامه این روز که برنامه های آن از ساعت 9 و 30 دقیقه شروع می گردد سه اثر دیگر تا سرانجام روز به صحنه می رود.

گشایش جشنواره تئاتر فجر فارس با فلاش بک/گویدا راوی بحران هویت

بر این اساس دوشنبه 6 مهرماه پس از گشایش رسمی جشنواره تئاتر فجر در نوبت صبح، نمایش فلاش بک به کارگردانی داریوش ثمر، خبر مرگت کسی را ناراحت نمی کنه؟ به کارگردانی آرمان طیران و شش و بش شش مرداد به کارگردانی احسان شکوهیان تا ساعت 11 روی صحنه تماشاخانه های سپاسدار و هودی می رود، در این روز بندباز به کارگردانی آرش ابراهیمی و گویدا به کارگردانی مسعود حیدری در نوبت عصر به ترتیب در تماشاخانه های هودی و تالار سبز اجرا می شوند.

دراین باره مسعود حیدری در تبادل نظر با خبرنگاران درباره نمایش گویدا می گوید: موضوع این نمایش حول محور بحران هویت قرارگرفته که با همکاری مشترک گروه اکنون و دانشگاه آزاد شیراز در دو نوبت به صحنه می رود.

نویسنده و کارگردان گویدا بابیان اینکه نمایش یادشده به صورت قاب صحنه ای آماده شده است، اشاره نمود: چندین سال است که در هیئت مدیره گروه تئاتر اکنون قرار دارم و از گروه هایی هستیم که هرسال در جشنواره مشارکت جدی داشته ایم.

بازار شلوغ تماشاخانه های شیراز

در ادامه این جشنواره که مراحل بازبینی آن نیز با حرف وحدیث هایی همراه بود و گروه های شهرستانی به فرایند آن گلایه داشتند سه شنبه 7 مهرماه نیز سرانجام را من معین می کنم به کارگردانی صالح دورانی نژاد از شهرستان داراب، عزیزم دوستت دارم حاضره به کارگردانی سحر مرادی، چاقوی دم نموده نیمه شب بذار رازق حسین نیا از شهرستان قیروکارزین، علاءالدین و رویای پرنده به کارگردانی احسان شادمانی هر یک در دو نوبت اجرا داشته و واپسین اجرای این روز نمایش زار به کارگردانی محمدهادی هاشم زاده بوده که پیش تر نیز در نوبت هایی اجرای عمومی در شیراز داشته است.

شاید یکی از پر سر و صداترین نمایش های این دوره جشنواره تئاتر فجر فارس را باید نمایش خبر مرگت کسی را ناراحت نمی کنه؟ بیان کرد که مانند نامش می گردد انتظار خوبی از آن داشت.

نویسنده ، طراح و کارگردان این نمایش آرمان طیران است که به فاصله کوتاهی از به صحنه رفتن غیررسمی نمایش فیلم تئاتر قتل در کازابلانکا با موضوعی متفاوت بار دیگر پای به این جشنواره گذاشته است.

این کارگردان 37 ساله به سنت گذشته در نمایش خبر مرگت کسی را ناراحت نمی کنه؟ به سراغ بازیگرانی مانند زاوش تقوایی و حسین قهرمانی رفته و در کنار این بازیگران مطرح تئاتر شیراز، مهران عبدلی، مهسا علمدار،کیمیا مباشری و ترانه حمادی را در فهرست بازیگران این نمایش قرار داده است.

آرمان طیران که کارشناس ارشد کارگردانی از دانشگاه تربیت مدرس در سال های 88تا91 مدرس گروه نمایش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز بوده آثار نمایشی نیز به چاپ رسانده که نمایشنامه در حال کندن پوست پیاز توسط انتشارات نمایش وابسته به مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، زندگی دیگران توسط انتشارات نمایش، کتاب درباره آگوستو بوآل و سیستم ژوکر توسط انتشارات افراز تهران و نمایشنامه مثل نمک (برای) پاشیدن روی زخم در مجموعه نمایشنامه های برگزیده جشنواره سراسری ادبیات نمایشی رضوی توسط نشر سایه گستر ازجمله این آثار است.

او نیز در تبادل نظر با خبرنگاران از تمرین های ابتدایی خبر مرگت کسی رو هم ناراحت می کنه به شکل خانگی سخن به میان آورده و در حالی از شروع تمرین اثر نمایشی تازه خود خبر می دهد که جلسات نمایشنامه خوانی و تمرین های بازیگران این نمایش برای رسیدن به تئاتر فجر فارس نیز در خانه انجام گرفت.

او که به انجام کارهای آوانگارد شناخته می گردد و برای دوری از قیدوبندهای تئاتر کلاسیک و سنتی به اجراهای اتو تئاتر و غیرمتعارفی چون E=MC2 در اتاق ها و راهروهای اداره ارشاد فارس نیز پرداخته که مورد استقبال نهاده شد، بهمن ماه گذشته بود که سرگذشت باورنکردنی دُن کیشوت، مُلانصرالدین، هُدهُد و دیگران در سرزمین عجایب! در هفت دستگاه خودرو درگذر هنر شیراز در دو نوبت اجرا کرد که دستکم روزانه 15 تماشاگر از این نمایش تک نفره دیدن می کردند.

این کارشناس ارشد کارگردانی درباره تجربه تمرین خانگی از واژه تئاتر فامیلی بهره می گیرد و در شرح آن می گوید: در شرایط کنونی که گروه های تئاتری در شیراز افزایش یافته و سالن های موجود جوابگوی احتیاج آن ها نیست، ما نیز بیش از دو سال است ترجیح می دهیم تمرین های خود را در فضای خانه شخصی دنبال کنیم.

رونق تئاتر فامیلی/ هنر منعطف تئاتر در حیاط پشتی سالن لایق

وی تئاتر فامیلی را به این خاطر به کار می بندد که اعتقاد دارد تمرین های گروه در خانه پدری انجام می گیرد و به نوعی تهیه کننده اثر صاحب خانه است. گاهی هم ممکن است بانوی خانه نیز که در تأمین خوردوخوراک و پذیرایی عوامل نمایش مشارکت دارد بخشی از این گروه به حساب آید، ازاین رو می گردد واژه نویی مانند تئاتر فامیلی به دایره واژگان هنرهای نمایشی اضافه نمود.

طیران تراکم تمرین ها و فاصله اندک تا سرانجام بازبینی آثار را دراین باره بی اثر ندانسته و می گوید: بدین خاطر است که گروه های تئاتری ممکن است باوجود فاصله اندک تمرین یک گروه تا گروه بعدی ناچار به استفاده از فضاهای دیگری به جز سالن های آماده شوند به شکلی که بعضی گروه های نمایشی در شیراز به پارکینگ مجموعه های آپارتمانی پناه آورده و حتی ممکن است به تمرین در اتاق های کوچک مجموعه حافظ روی آورند که زمان های بی مصرفی نیز در میان تمرین گروه ها به یکدیگر تحمیل می نماید.

وی خروج سالن استاد لایق را از دیگر دلایل تمرین در فضاهای غیر تئاتری بیان کرد و اضافه نمود: این سالن در سال های گذشته جایی برای تمرین گروه ها باز می کرد که اکنون کاملاً از چرخه تئاتر شیراز بیرون رفته است.

کارگردان نمایش خبر مرگت کسی رو هم ناراحت می کنه به نکته قابل تاملی هم اشاره نموده و خبر از این می دهد که بخشی از گروه های نمایشی شیراز برای رساندن آثار خود به جشنواره تئاتر استانی در حیاط پشتی سالن لایق در شرایط آب و هوایی نامطلوب شیراز به تمرین پرداختند.

طیران از تجربه تمرین در خانه که به گفته خودش بیش از دو سال است به آن روی آورده می گوید و با خوش بینی نکته مثبت آن را سهل الوصول بودن کار و رفتاری که در خانه بروز می یابد دانسته و اظهار می نماید: در این شیوه تمرین، ممکن است محیط قراردادهایی نیز به اثر تحمیل کند به نحوی که نوع معماری فضای خانه یا جایی غیر از سالن نمایش براثر چیره گردد. ازآنجاکه تئاتر، هنری بسیار منعطف است بدین روی، تمرین آن در خانه تعدیل و مدل نمایشی که کارگردان برگزیده به سمت ایستایی و سکون حرکت می نماید.

وی درباره ضعف این موضوع نیز گوشزد می نماید که بسیاری ایده های اجرایی ممکن است دستخوش دگرگونی ناخواسته گردد اما سوق یافتن ناخودآگاه مرحله تمرین به سوی معماری فضا از نکاتی است که به قوت اثر می افزاید.

تمرین تئاتر به هر قیمتی/چرخه معیوبی که ادامه دارد

نویسنده کتاب درباره آگوستو بوآل و سیستم ژوکر، بودن تمرین های این چنینی را در شرایط کنونی از نبودنش بسیار بهتر عنوان نموده و می گوید: فراموش نباید کرد در شرایطی که سال هاست سالن تازه ای به شیراز اضافه نموده نشده و در این میان بازسازی سالن های کنونی نیز به کندی انجام می گیرد با همکاری مجموعه فرهنگ و ارشاد فارس شرایط به نحوی سامان یاید که دست کم این تمرین ها متوقف نشده و به تبع آن تئاتر فارس به راه خود ادامه می دهد.

از سوی دیگر بعضی فعالان تئاتری شیراز نیز چندی است تمرین های خود را در کافه کتاب تالار حافظ در کنار نشست های نمایشنامه خوانی دنبال نموده که بخشی از این تمرین ها با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به انجام رسید. این در حالی است که بخشی از تمرین گروه های تئاتری شیراز در مجتمع حضرت زهرا(س) اداره ارشاد شیراز دنبال شد.

در روز سرانجامی این رویداد تئاتری نمایش های نوستالژی به کارگردانی مجتبی حسینی قیری از قیروکارزین و بطری بازی به کارگردانی آرمین حمدی پور میهمان دو نوبت اجرای پیش از ظهر در تماشاخانه های استاد سپاسدار و هودی خواهند بود.

بیست و ششمین جشنواره تئاتر استان فارس چهارشنبه 8 مهرماه ساعت 19 با برگزاری آیینی ویژه و معرفی برگزیدگان به کار خود سرانجام می دهد.

خبرنگار: محمدحسین نیکوپور

rugozar.ir: مجله روگذر: مجله اخبار گردشگری

fastnote.ir: یادداشت سریع: گلچین اخبار و مقالات روز

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 70814

به "جشنواره تئاتر فجر فارس گشایش یافت، فلاش بک آغازگر نمایش ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره تئاتر فجر فارس گشایش یافت، فلاش بک آغازگر نمایش ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید