توان سازگاری دانش بین رشته ای با همه علوم ، خرد ارتباطی آغاز دانش یکپارچه است

به گزارش مجله سرگرمی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نگاه رشته ای فرد را گرفتار انزوای آکادمیک می ­کند، تاکید نمود: دانش بین رشته ­ای توان سازگاری با همه علوم را دارد.

توان سازگاری دانش بین رشته ای با همه علوم ، خرد ارتباطی آغاز دانش یکپارچه است

به گزارش خبرنگاران به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست تعامل علوم انسانی و مهندسی که با حضور دکتر رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و دکتر رضا فرجی دانا رییس انجمن علمی آموزش مهندسی در محل فرهنگستان علوم برگزار گردید، با تاکید بر موضوع دانش یکپارچه و همکاری ­های بین رشته ­ای و دو فضایی شدن علوم مهندسی و علوم انسانی، به آرای استوارت هال، نظریه ­پرداز فرهنگی پیرامون مسئله خواب ناآرام بشری و بیداری آشفته اشاره نمود و گفت: در این زمینه باید ببینیم علم چقدر بلوغ پیدا نموده و عدم آشتی علوم موجب این خواب ناآرام و بیداری آشفته شده است.

  • نگاه تک رشته ­ای منتهی به فشار انسانی شده است

وی اضافه کرد: نگاه تک رشته ­ای منتهی به فشار انسانی شده است و ایجاد نگاه توسعه پایدار در دنیا به دلیل نگاه تک ­بعدی به علم بوده است ضمن آنکه در توسعه صنعتی، انسان­ ها دچار آزار و اذیت شدند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام نمود: زمانی ­که علوم انسانی از محاسبات الگوریتمی دور می ­گردد، جدا افتادگی زیادی در فهم انسان به وجود می ­آید و در نتیجه آن آزار و اذیت انسانی به وجود می ­آید.

  • دانش مهندسی، دانش برتر در دنیا و توسعه شهرسازی و صنعت مدیون دانش مهندسی است

وی اضافه کرد: دانش مهندسی، دانش برتر در دنیا بود و توسعه شهرسازی و صنعت با علوم مهندسی رخ داده است چنانکه عدم توجه به علوم انسانی در این زمینه موجب بعضی اختلالات شده است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به سخنان یکی از اندیشمندان غرب (شارما 2013) پیرامون نبود رابطه بین علوم انسانی و مهندسی به طور سنتی، گفت: آموزشگاه مهندسی آمریکا تأکید می ­کند مهندسین امروز در جامعه باید افرادی باشند که علاوه بر ریاضیات و علوم با مهارت ­های خلاقانه نیز آشنایی داشته باشند و یکی از شاخص های ارزیابی مهندسی، میزان آشنایی مهندسان با اقتصاد و جامعه است.

وی ادامه داد: امروزه در دنیا پیوند میان فناوری با علوم و بخش ­های اجتماعی، به طور خاص در فناوری سایبر رخ داده است.

دکتر عاملی یادآور شد: امروز در محیط دوم و فضای مجازی تمامی علوم با این حوزه گره خورده ­اند و دانش­ های ترکیبی نیز ظهور نموده ­اند و ناگزیر هستیم به سمت علوم میان ­رشته ­ای حرکت کنیم.

  • در حوزه سایبری مشاغل از دانش پیش افتاده ­اند

وی اضافه کرد: امروز دچار میرایی رشته ­ها شده ­ایم که به دنبال آن دانش ­ها و مشاغل تغییر می ­کنند و در نتیجه آن، امروزه در حوزه سایبری مشاغل از دانش پیش افتاده ­اند و هنوز علوم پا به ­پای آن رشد ننموده­ اند.

  • امروز دانش یکپارچه فضای ذهن را به عینیت مجازی تبدیل نموده است

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با تاکید بر اهمیت یافتن فضای دوم در دنیا امروز گفت: فضای دوم؛ فضای ذهن و معرفت است که امروز دانش یکپارچه فضای ذهن را به عینیت مجازی تبدیل نموده است.

دکتر عاملی یادآور شد: تحول علوم مدیون تحولات پارادایمی در علوم است و پارادایم ­ها هستند که علوم را تغییر می ­دهند چنانچه پیشرفت علم به تعبیر کوهن حاصل جابه ­جایی انقلابی علوم است.

وی با اشاره به چهار پارادایم­ ناظر بر علوم، گفت: پارادایم علوم تجربی آن قدر قوی بود که توانست چند مرحله پایدار بماند و البته خصوصیت این علوم ابطال ­پذیری و عدم قطعیت است که در درون آن وجود دارد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: در این میان علوم مهندسی به تعبیر بعضی اندیشمندان شرافت خاصی داشته است و با توجه به نگاه سیستمی و محاسباتی از ابطال ­پذیری کمتری برخوردار بوده است.

وی اعلام نمود: در پارادایم چندرشته ­ای، جفری بنینگتون می­ گوید بین در اینجا به معنای پیوند دو حوزه با یکدیگر است و میان­ رشته­ ای­ ها برای درک مرتبه علوم به وجود آمد.

  • نگاه رشته ای فرد را گرفتار انزوای آموزشگاهک می ­کند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه علم رشته­ ای طبقه­ بندی ایجاد می ­کند و برای آن طبقه از علم نوعی ایجاد جبر ادراکی می ­کند، گفت: نگاه رشته ای فرد را گرفتار انزوای آموزشگاهک می ­کند و در واقع در علم رشته ­ای در جاهایی ندیدن ­هایی را ایجاد خواهد نمود.

  • دانش بین رشته ­ای توان سازگاری با همه علوم را دارد

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: اساساً علم یک جریان آزاد فهم است و دانش رشته ­ای علم تک راستا است که فراموشی واقعیت ­های پیرامونی را به وجود می ­آورد و دانش بین رشته ­ای توان سازگاری با همه علوم را دارد.

بی­ احتیاج از دانش رشته­ ای نیستیم

وی اضافه کرد: ما بی ­احتیاج از دانش رشته­ ای نیستیم و بحث ما در اینجا ترکیب دانش ­ها برای تحول در دانش است چراکه دانش رشته ­ای علیرغم عمق دارای گسست در فهم است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما با دو دنیا دو فضایی شده و در عین حال یکی شده مواجهیم که در آن تفاوت میان واقعیت و مجاز و عینیت و ذهنیت کم شده است.

وی اضافه کرد: دنیا صنعت، دنیا دوم - فضای مجازی - را به شبیه سازی دنیا اول - فضای واقعیت - کشانده است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران یادآور شد: مفهوم واقعیت گسترده (Extended reality) کوشش نموده تا در دنیا دوم به گونه ­ای به واقعیت نزدیک گردد که در آن تفاوت میان واقعیت واقعی و واقعیت مجازی شناخته نگردد چنانکه شعار عرصه وب 5 نیز بر همین مبنا در حال شکل­ گیری است.

وی ادامه داد: فضای دوم که فضایی صد درصد صنعتی و دارای قدرت خلاقیتی است که می­ تواند واقعیت را تبدیل به صنعتی کند که در آن تفاوت میان مجاز و واقعیت برای انسان ممکن نباشد.

  • منظور از شبیه ­سازی هستی همان یادگیری و الگوبرداری از طبیعت است

دکتر عاملی یادآور شد: منظور از شبیه ­سازی هستی همان یادگیری و الگوبرداری از طبیعت است و نمونه آن همان فناوری چاپ است که از رشد طبیعت و فناوری الگو گرفته است و یا صنعت تلکس که در دوران خود صنعت عظیمی بود از طبیعت فرامحلی بودن ذهن الهام گرفت.

وی ادامه داد: شروع جدی مبحث شبیه سازی از زمان مهندسی بافت شروع شد که با شروع جدی صنعت ترمیم و بر اساس فناوری بافت بدن مورد توجه نهاده شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی سپس بر پاردایم دانش یکپارچه به عنوان پارادایم جدید علم و دانش تأکید کرد و گفت: خاستگاه دانش یکپارچه (Integrative knowledge) مربوط به بعد از جنگ دنیای دوم است که با ایجاد بازار رقابت و توسعه­ انتخاب مورد توجه نهاده شد و به­ دنبال آن مفهوم IMC (Integrative Marketing Communication) ایجاد شد که در آن بازاریابی تابع روابط و عناصر ارتباطی یکپارچه شد.

وی یادآور شد: مارک تیلور در کتاب خود با عنوان فلسفه رسانه (Philosophy of media) از خرد ارتباطی نام برده و معتقد است که هرچه با یک پدیده ارتباط بیشتری داشته باشیم در نتیجه درک بهتری از آن پدیده خواهیم داشت.

  • خرد ارتباطی؛ شروع دانش یکپارچه محسوب می­ گردد

دکتر عاملی ادامه داد: خرد ارتباطی، خردی است که ما را به شناخت می­ رساند و شروع دانش یکپارچه محسوب می ­گردد که به مرور زمان به عنوان دانش ادغامی یا دانش متکامل مبتنی بر پیچیده شدن مسائل علم مورد نظر نهاده شد.

وی اضافه کرد: دانش یکپارچه یعنی یک ایده در همه جا که به دنبال آن؛ پیغام، فراوری و ایده اصلی یک سازمان؛ در تمامی حوزه ­های رفتاری و فعالیت ­های سازمانی به صورت خلاقانه مورد توجه قرار می ­گیرد.

  • علوم انسانی در کشور ما چندان جدی گرفته نشده است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: واقعیت این است که در کشور ما علوم انسانی چندان جدی گرفته نشده است حال آنکه در کشورهای پیشرفته اساتید علوم انسانی و علوم اجتماعی مورد توجه ویژه ­ای قرار دارند.

وی اضافه کرد: در فرآیند معماری شهری وقتی از متخصصان علوم اجتماعی استفاده نمی ­گردد، نوعی بیگانگی هویتی میان افراد به وجود می ­آید که هم ­اکنون در نسل امروزه با آن مواجهیم.

دکتر عاملی تأکید کرد: اگر بخواهیم در علم حل اختلال کنیم، علوم بایستی با یکدیگر همکاری و تعامل داشته باشند.

  • منبع سازگاری، عقل و علم و میوه آن توانایی حل مسئله است

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سرانجام این نشست اعلام نمود: برای درک مفهوم سازگاری علم؛ که جمع­ بندی قابل توجهی است درک تفاوت بین سازش و سازگاری است و این سازگاری است که منبع آن عقل و علم و میوه آن توانایی حل مسئله است، در حالیکه منبع سازش جهل و میوه آن چاپلوسی و کرنش های جاهلانه است.

powersetshop.ir: وبلاگ پاورست: نقد و بررسی کالاهای دیجیتالی و کاربردی

taverna.ir: تاورنا: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 42870

به "توان سازگاری دانش بین رشته ای با همه علوم ، خرد ارتباطی آغاز دانش یکپارچه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توان سازگاری دانش بین رشته ای با همه علوم ، خرد ارتباطی آغاز دانش یکپارچه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید