1100 میلیارد تومان ارزش مالی پساب های بوشهر

به گزارش مجله سرگرمی، مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر می گوید پتانسیل درآمد مالی استفاده از آب های نامتعارف شهر بوشهر بالغ بر 1100 میلیارد تومان در سال است.

1100 میلیارد تومان ارزش مالی پساب های بوشهر

جابر مظفری زاده در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در مورد منابع آب نامتعارف در دسترس گفت: استان بوشهر یک استان مستعد در زمینه آبهای نامتعارف است و با یک مدیریت اصولی و نوآورانه، می توان آینده ای بدون بحران آب را برای بوشهر متصور شد.

وی اضافه کرد: آب های نامتعارف شامل کلیه آب هایی است که به طور معمول و مرسوم از آنها استفاده نمی گردد، مانند آب های شور، لب شور، آب های خاکستری مثل آب فاضلاب و آب های صنعتی و آب های گوگردی و امثال آن.

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای بوشهر عنوان می نماید استان بوشهر از لحاظ حجم آب نامتعارف رتبه دوم را در کشور دارد که این حجم بالای آب برای استانی با وسعت و جمعیت بوشهر بسیار چشمگیر است.

مظفری زاده که رشته تخصصی وی نیز منابع آب است با اشاره به وضعیت پساب های فاضلاب در استان بوشهر بیان نمود: اگر این حجم آب نامتعارف اگر بر سرانه جمعیت این استان تقسیم گردد یک سرانه و حجم بالای آب نامتعارف در کشور خواهد بود که بوشهر بیشترین سرانه کشوری را در این زمینه دارا است.

وی توضیح داد: شهر بوشهر با جمعیتی بیش از 200 هزار نفر و مساحت تقریبی 8800 هکتاری در حال حاضر که سیستم جمع آوری فاضلاب آن کل شهر را پوشش نداده است، 12 میلیون متر مکعب پساب فاضلاب دارد که محل جمع آوری آن در نزدیکی عالیشهر است و در نهایت به دریا می ریزد و مسائل زیست محیطی نیز به دنبال دارد.

یک منبع عظیم که سالها بدون استفاده مانده!

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای بوشهر معتقد است این منبع عظیم سال هاست بدون استفاده مانده، آن هم در استان بوشهر که کمتر از 4 یا 5 درصد از کل منابع آب موجود آن EC (درصد املاح موجود در آب) زیر 3 هزار دارند، در حالی که منابع آبی نامتعارف به طور مداوم در طول سال دارای EC متوسط حدود 3 هزار هستند و یک منبع بسیار پایدار از لحاظ حجم و کیفیت بوده و ارزش آن برای استان کم آبی مثل بوشهر از طلا بالاتر است.

در کشور خشک ایران و در استان بوشهر بهره برداری از این منابع آبی که بدون استفاده مانده بسیار ارزشمند به نظر می رسد. مظفری زاده می گوید این میزان در شرایطی است که سیستم فاضلاب کامل نشده و در صورت کامل شدن با همین جمعیت حال حاضر و با سرانه مصرف بالای آب شرب در شهر بوشهر -بیش از 250 لیتر برای هر نفر- بالغ بر 16 میلیون متر مکعب پساب خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه کل کسری مخزن آب های زیرزمینی استان بوشهر حدود 30 میلیون متر مکعب است، اضافه کرد: با یک محاسبه ساده و در نظر دریافت حداقل ها، اگر بتوانیم تنها 30 درصد جمع آوری آب باران داشته باشیم می توانیم بالغ بر 5 میلیون متر مکعب آب باران با کیفیت مطلوب از سطح شهر، پشت بام ها و... جمع آوری کنیم.

این متخصص و کارشناس منابع آب با اشاره به مزایای سیستم استفاده از آب باران ادامه داد: با این میزان آب باران می توان حدود 700 تا 800 هکتار باغ لیمو کاشت و از سوی دیگر مسائلی چون آبگرفتگی معابر را نخواهیم داشت و منبع آبی که به دریا می ریزد و بدون استفاده است نیز احیا خواهد شد.

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای بوشهر با بیان اینکه امکان استفاده از این منبع و ظرفیت به راحتی فراهم می گردد، گفت: استفاده از آب کولرها نیز راه دیگری است که سالانه می توان نزدیک به 600 هزار متر مکعب از این منبع برداشت کرد و بخش قابل توجهی را با استفاده از این راه و با تلفیق آن با آب های دیگر در سطح شهر با EC بالاتر مثل اختلاط با زهآب ها تامین و مورد استفاده قرار داد.

به گفته دکتر مظفری زاده برای کاربردهای مختلف از ماشین شویی ها تا شستشوی خیابان ها و ساختمان ها و آبیاری فضای سبز شهری می توان از آب دورریز کولرها استفاده کرد.

کشت 3 هزار هکتار باغ لیمو با پساب فاضلاب منازل

وی یادآور می گردد که یک منبع آب دیگر موجود در سطح شهر پساب فاضلاب منازل است که اگر سرانه مصرف آب در بوشهر را 250 لیتر در نظر بگیریم و بگوییم 80 درصد آن قابلیت بازگشت و استفاده را دارد، همین الان بالغ بر 16 میلیون متر مکعب پساب فاضلاب منازل را در سطح شهر داریم که با استفاده از آن می توان حدود 2 هزار هکتار باغ لیمو کشت کرد که ارزش اقتصادی محصول یک سال این باغات می تواند نزدیک به 800 میلیارد تومان با فرض حداقل قیمت ها باشد.

این کارشناس بیان نمود: اگر بخواهیم ارزش این حجم آب که در حال حاضر بلااستفاده می باشد را قابل درک و ملموس نماییم می توان این موضوع را بیان کرد که مجموع این آب ها برای کشت و ایجاد 3 هزار هکتار باغ لیمو کفایت می نماید که درآمد اقتصادی آن بالغ بر 1100 میلیارد تومان در سال است و این تنها ارزش مستقیم آن است و اهمیت اثرات بسیار دیگر آن بر مردم و استان مانند ایجاد فضای تفریحی 3 هزار هکتاری، فراوری اکسیژن و بهبود هوای ناشی از آن، توسعه گردشگری، زنبورداری، دامپروری، ترسیب کربن یا تصفیه آلودگی کربنی ماشین ها یا کارخانجات از طریق درختان، تقویت منابع آب زیرزمینی و... را نیز می توان به این ارزش ها اضافه کرد. کاهش مصرف کود و افزایش راندمان برداشت محصول نیز از دیگر مزایای استفاده از پساب جهت کشت انواع گیاهان و محصولات کشاورزی می باشد.

ایجاد سیستم بازچرخانی و تصفیه آب

وی در ادامه یک نمونه کار در مقیاس کوچک از این اقدام را مطرح می نماید و می گوید با استفاده از پساب فراوریی یک ساختمان 24 واحدی (با فرض هر خانواده چهار نفر و سرانه مصرف 250 لیتر و مساحت پشت بام 150 متر مربع) در شهر بوشهر می توان حداقل یک هکتار باغ لیمو را ایجاد و نگهداری کرد. هزینه تصفیه این آب بسیار ناچیز است که به راحتی توسط خود مردم قابل تامین است و یا می توان راهکارهای جایگزینی برای تامین اقتصادی آن را در نظر گرفت. برای مثال تخفیف عوارض شهرداری یا تشویق تراکم ساخت و ساز برای ایجاد سیستم بازچرخانی و تصفیه آب در زمان احداث ساختمان ها که اکنون در شهرهایی چون شیراز و یزد چنین تشویق هایی از طرف شهرداری یا دولت به مردم داده شده است.

به گفته مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای بوشهر با استفاده از آب کولر و پساب یک ساختمان 24 واحدی می توان حدود 60 متر مربع چمن -که احتیاج آبی بالایی دارد- را آبیاری نمود.

او شرح می دهد که در شهر شیراز و حتی بوشهر چندین مورد استفاده از آب باران صورت گرفته است، و نمونه موردی آن ساختمان بیمارستان تامین اجتماعی است که سیستم Rainwater Harvesting را پیاده سازی کرده اند که این روشی برای استفاده بهینه از آب باران و ذخیره آب باران برای استفاده های روزمره و مقابله با کم آبی است.

در مورد پساب فاضلاب نیز یک مجموعه کوچک را مثال می زند که توسط یکی از همشهریان و با هزینه 4 میلیون تومان صورت گرفته که در یک مجموعه کوچک با بیش از 15 نفر پرسنل سیستم تصفیه پساب را با هزینه ای 4 میلیون تومانی راه اندازی کرده و هیچگونه هدر رفت پساب ندارد و کل آبیاری فضای سبز مجموعه را با همین پساب و آب بازچرخانی شده تامین می نماید.

مظفری زاده می گوید در صورتی که آب بازچرخانی شده مازاد احتیاج یک ساختمان باشد می تواند توسط شهرداری جمع آوری و به مصارف شهری برسد و یا وارد سیستم جمع آوری فاضلاب شده و به پساب فراوریی آب و فاضلاب اضافه شده و در محل تصفیه خانه شهر بوشهر استفاده های مختلفی برای آن تعریف گردد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 34619

به "1100 میلیارد تومان ارزش مالی پساب های بوشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "1100 میلیارد تومان ارزش مالی پساب های بوشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید