چگونه دست چک بگیریم؟

به گزارش مجله سرگرمی، طبق آخرین اعلام بانک مرکزی افراد متقاضی دست چک نباید سابقه چک برگشتی داشته باشند.

چگونه دست چک بگیریم؟

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، بسیاری از صاحبان دسته چک از ضوابط و مقررات مرتبط به آن اطلاعی ندارند که این موضوع موجب به وجود آمدن مسائل زیادی برای آنها می گردد.

طبق اعلام بانک مرکزی شرایط جدید ارائه دسته چک برای افراد متقاضی به توضیح ذیل است:

شرایط عمومی:

فرد نباید سابقه چک برگشتی داشته باشد. بدهی غیر جاری نداشته باشد . در افراد حقوقی:

یک سال از مدت حساب جاری و حداقل 10 سال از ابتدای فعالیت آن گذشته باشد. در طی 10 سال بیشتر از 2 بار محل زندگی خود را تغییر نداده باشند. ملکی دائمی داشته باشد. یک سپرده بلند مدت با اعتبار 500 میلیون ریال داشته که حداقل 6 ماه از داشتن این حساب گذشته و حدود یک سال به سر رسید آن مانده باشد. در افراد حقیقی:

حداقل دو سال از افتتاح حساب جاری گذشته باشد. محل کار مشتری دائمی و دارای ملکی باشد. طی یک سال گذشته چک صادره مشتری را پرداخت نموده باشد. سپرده بلند مدت دارای مبلغ 50 میلیون ریال داشته و شش ماه از مدت زمان افتتاح آن سپری شده باشد. مدارک لازم برای دریافت دسته چک

کپی از تمام صفحات شناسنامه یک قطعه عکس ارائه کپی مدارک شغلی ارائه کپی از مدرک محل سکونت و یا یک قبض از برق، گاز و یا آب ارائه اجاره نامه(اگر مستاجر باشد) داشتن معرف چک ها در سه دسته چک عادی، چک تایید شده و چک تضمین شده دسته بندی می گردد که در ادامه می توانید با این نوع چک ها آشنا شوید.

چک عادی

چک عادی از مرسوم ترین انواع چک بانکی و متفاوت از چک بین بانکی است و دارنده چک عادی می تواند از حساب جاری خود، در وجه حامل یا فرد گیرنده، برگه چکی را صادر کند.همچنین برای نقد شدن چک، مراجعه به شعبه های بانکی صادر کننده چک الزامی است. ضمن این که هیچ گونه تضمینی برای نقد کردن چک عادی وجود ندارد و تنها اعتبار صادر کننده این چک می تواند تضمینی برای نقد شدن چک به شمار رود.

چک تایید شده

در این نوع چک بانک وجه چک را تضمین می نماید؛ در واقع بانک تایید می نماید مقدار مبلغ چک در حساب صاحب آن وجود دارد و با مسدود کردن مبلغ مورد نظر در حساب صاحب چک، وجه نقد مسدود شده را تنها به دارنده چک پرداخت می نماید.

چک تضمین شده

چک تضمینی رمزدار به واسطه بانک و بنا به خواسته مشتری صادر شده و پرداخت مبلغ چک توسط بانک تضمین می گردد.

برای صدور چک تضمین شده، به وجود دسته چک احتیاجی نیست و برای صدور آن هر شخصی می تواند با رجوع به بانکی که در آن حساب دارد، درخواست خود را اعلام کند.

این چک بانکی در حقیقت چکی مطمئن و قابل وصول است و در زمان صدور چک تضمین شده، مبلغ آن از حساب صاحب چک کسر و پرداخت می گردد.برای وصول چک تضمین شده باید به شعبه صادرکننده آن مراجعه کرد؛ البته به وسیله سایر بانک ها هم می توان وجه چک را وصول کرد اما احتیاج به گذشته یک روز کاری دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، این نوع چک قابلیت مسدود کردن و توقیف شدن را ندارند و در صورت فوت یا ورشکستگی صادرکننده چک، مسئله ای برای نقد شدن چک پیش نمی آید.

->

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 113258

به "چگونه دست چک بگیریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه دست چک بگیریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید