نخل گردانی، آیین سنتی مردم شهر جنگل در روز عاشورا

به گزارش مجله سرگرمی، مدیر میراث فرهنگی رشتخوار گفت: نخل گردانی ازجمله مراسم قدیمی است که هم زمان با عاشورا دریکی از شهرهای رشتخوار به نام شهر جنگل برگزار می گردد.

نخل گردانی، آیین سنتی مردم شهر جنگل در روز عاشورا

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی، کاظم کامیاب بابیان این مطلب اضافه نمود: رشتخوار از شهرستان های جنوب خراسان رضوی که در منطقه ای بنام شهر جنگل به دلیل برگزاری مراسم عزاداری با قدمتی طولانی در محرم و صفر یکی از نقاط قابل توجه گردشگران و زائران شده است.

او ادامه داد: یکی از مراسمهایی که به صورت ویژه در شهر جنگل برگزار می گردد نخل گردانی است، این مراسم بسیار باشکوه بوده، باوجود غم و اندوهی که در این مراسم وجود دارد، اما بسیار باشکوه برگزار می گردد.

مدیر میراث فرهنگی رشتخوار توضیح داد: در شهر جنگل نیز مردم با آغاز ماه محرم نیز پیر و جوان به حرمت سیدالشهدا (ع) لباس مشکی بر تن نموده، به منظور اقامه عزا در مساجد و حسینیه ها حاضر می شوند، همچنین، هرساله چند روز مانده به محرم، خود را با سیاه پوش کردن مساجد، حسینیه ها، بستن پرچم های عزا به ویژه آماده کردن اشعار و نوحه های هیئت ها، آماده برگزاری باشکوه عزاداری های این ایام می نمایند، اما مراسم نخل گردانی داستانی مجزا دارد.

او اضافه نمود: مراسم نخل گردانی به معنای تشییع پیکر پاک سرور شهیدان در روز عاشورا، هرساله در حالی برگزار می گردد که عزاداران نخل را در آستانه روز عاشورا، سرتاسر آن را سیاه پوش نموده و پارچه های متعددی به آن می بندند.

کامیاب گفت: نخل یعنی تابوت بزرگ و بلندی که بر آن خنجر، شمشیر و پارچه های قیمتی و آینه ها بسته است و در روز عاشورا با عنوان تابوت امام حسین (ع) حرکت داده می گردد، با توجه به این که شبیه درخت خرما ساخته می گردد به آن نخل می گویند، این نکته تعریفی بوده که در لغت نامه دهخدا برای نخل آمده است.

او ادامه داد: مردم شهر جنگل به مراسم نخل گردانی بسیار معتقدند تا آنجا که با دیدن آن درود می فرستند و خود را با آن متبرک می نمایند، همچنین، نذر کردن برای نخل از آداب مرسوم این شهر است که برای اموری چون برآورده شدن حاجات، با رفتن به زیر نخل انجام می گردد، آینه، میوه، پولک های مختلف، منگوله های تزئینی و دستمال های ابریشمی رنگی نیز که در دو طرف نخل بسته می گردد از دیگر تزئینات این نخل است.

به گفته مدیر میراث فرهنگی رشتخوار از نکات جالب توجه این است که نخل برداری بانظم خاصی اجرا می گردد، به طوری که با راهنمایی یک شخص به عنوان سردسته با فریادهای یا حسین، یا حسین آن را جابه جا می نمایند.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 43671

به "نخل گردانی، آیین سنتی مردم شهر جنگل در روز عاشورا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخل گردانی، آیین سنتی مردم شهر جنگل در روز عاشورا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید