معرفی سی و سه پل اصفهان Si-o-se-pol

به گزارش مجله سرگرمی، سی و سه پل یکی از پل های مورد علاقه ما در شهر اصفهان است هر دفعه که به بهانه ای از روی این پل رد می شویم شور و شوق زیادی در ما ایجاد می شود مخصوصاً مواقعی که رودخانه زانیده رود جاریست صدا و حال و هوای سی و سه پل واقعا لذت بخش است.در ادامه مطلب همراه خبرنگاران باشید تا درباره این پل تاریخی بیشتر بدانید.

معرفی سی و سه پل اصفهان Si-o-se-pol

سی و سه پل بر روی رودخانه زاینده رود چهارباغ بالا را به چهارباغ عباسی متصل می کند و در صورتی که از سمت چهارباغ عباسی یا چهارباغ بالا به سمت رودخانه حرکت کنید به سی و سه پل می رسید.از نقشه زیر می توانید برای دسترسی به سی و سه پل استفاده کنید.

تاریخچه سی وسه پل

سی وسه پل یا پل الله وردی خان پلی است با 33 دهانه، 295 متر طول و 14 متر عرض، که زیرنظر الله وردی خان اوندیلادزه و با معماری استاد حسین بنا اصفهانی بر روی زاینده رود در شهر اصفهان و همزمان با حکومت شاه عباس صفوی ساخته شده و جای برگزاری مراسم جشن آب پاشان و همچنین مراسم خاج شویان ارامنهٔ اصفهان در دورهٔ صفویه بوده است. اندیشهٔ بنای سی وسه پل در سال 1008 هجری قمری و در دوازدهمین سال پادشاهی شاه عباس یکم به وجود آمد و در سال 1011 هجری قمری، الله وردی خان اوندیلادزه گرجی، سردار مشهور او مأمور اتمام ساختمان پل گشت. در سفرنامه های سیاحان اروپایی آن دوران؛ به برگزاری این جشن اشاره هایی شده است. در این جشن که در 13 تیرماه هر سال برگزار می شد مردم با پاشیدن آب و گلاب روی یک دیگر در این مراسم شرکت می کرده اند. ارامنهٔ جلفای اصفهان هم مراسم خاج شویان خود را در محدوده همین پل برگزار می کرده اند. این پل یکی از شاه کارهای معماری و پل سازی ایران محسوب می شود و از زیبایی و عظمت منحصر به فردی برخودار است.

مثل بعضی کارشناسان اعتقاد دارند بیشتر سازه های آبی و پل ها نمادی از آناهیتا می باشد و عدد صد و سی و سه را مربوط به آناهیتا (الهه آب) می دانند . این پل در ابتدا دارای 40 دهانه بود که به تدریج با کشت درختان و انحراف آب بعضی از آنها متروک شدند و اکنون سی و سه دهانه دارد.پلان اصلی شهر اصفهان در زمان شاه عباس چهار باغ بود که از دو محور عمود بر هم تشکیل می شد. سی و سه پل در امتداد یکی از این محورهای اصلی برای وصل کردن چهارباغ عباسی به چهارباغ بالا، باغ هزارجریب، عباس آباد و محله جلفا واقع شده است.

معماری

برای ساخت این پل از سه نوع مصالح عمده استفاده شده است:سنگ برای قسمت های زیرین و آجر و ملات ساروج و گچ برای قسمت های فوقانی.پایه و فونداسیون این پل به گونه ای ساخته شده که رطوبت، دوام و استحکام آن را افزایش می دهد و به همین دلیل است که در دراز مدت نیز، آب نمی تواند آسیبی به آن بزند.

در دو طرف پل طاق نماهای سرپوشیده ای به چشم می خورد که از یک سو به رودخانه و از سوی دیگر به میان پل مشرف هستند و باعث شده اند تا معبر باریکِ مسقفی در دوسوی پل ایجاد شود. پیاده روی پل دارای 99 طاقچه است که در آنها تابلوهای نقاشی بوده و امروزه اثری از آنها دیده نمی شود. در جلوی این پل نیز مجسمه رضا شاه بر روی ستونی به ارتفاع 5 متر وجود داشته که بر اسبی سوار بوده است اما امروزه در میدان 14 اسفند واقع شده است.طاق های پل دارای ستون هایی به ارتفاع 7 تا 9 متر هستند که سقف را سرپا نگه داشته اند و بسیار شکوهمند و مستحکم به نظر می رسند.

این پل که چهارباغ عباسی را به چهارباغ بالا متصل می کند قبلاًٌ 40 چشمه داشته اما امروز بیش از سی و سه چشمه آن باقی نمانده است و بقیه آنها مسدود شده اند. پل 295 متر طول و 75/13 متر عرض دارد و در زمره اولین آثاری است که شاه عباس اول دستور ساختن آن را داده است.

در طرفین پل معبر باریک مسقفی است که در سراسر طول پل دیده می شود. سی و سه پل دارای یک پیاده رو برای گردش در بالا و یک پیاده رو در پایین است. پیاده رو پائین گذرگاه مسقفی است که میان پایه های مرکزی پل و به فاصله کمی از بستر رودخانه ایجاد شده است. از گفتنیهـا دربـاره سـی و سـه پـل اینـکـه در دوران صـفـویه جـشـن آبریزان یا آبریزکان در کنار زاینده رود و در نزدیکی این پل برگزار می شده است. در این جشن که در سیزده تیرماه هر سال برگزار میشد مردم با پاشیدن آب و گلاب به روی یکدیگر در این مراسم شرکت می کرده اند.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 55875

به "معرفی سی و سه پل اصفهان Si-o-se-pol" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی سی و سه پل اصفهان Si-o-se-pol"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید