روایت بازیگری که فرصت پلک زدن به مخاطب نمی دهد

به گزارش مجله سرگرمی، بازیگر پابرهنه، لخت، قلبی در مشت گفت: من با یاری و هدایت های کارگردان و کوشش خودم سعی کردم کار درست را در این نمایش انجام دهم. به همین دلیل روزی هفت، هشت ساعت برای این کار تمرین می کردم تا بتوانم از عهده این کار برآیم. مهمترین موضوع برای من در این نمایش انتقال حس روحی و بیان درست لحظات شخصیت نمایش است.

روایت بازیگری که فرصت پلک زدن به مخاطب نمی دهد

میثاق زارع که این روزها در نمایش پابرهنه، لخت، قلبی در مشت در تماشاخانه دیوار چهارم بازی می نماید، درباره این نمایش به خبرنگاران گفت: این نمایش یک اجرای تک پرسوناژ درباره فردی است که از کشور خود به کشور دیگری مهاجرت نموده و زندگی اش تحت تأثیر یک سری اتفاقات نژادپرستانه در آن کشور قرار می گیرد.

او با اشاره به اینکه نویسنده، طراح و کارگردان این اثر علیرضا کوشک جلالی است و او تنها بازیگر این نمایش است ادامه داد: نمایشنامه پابرهنه، لخت، قلبی در مشت بر اساس واقعیتی است که حدود 20 سال پیش در آلمان اتفاق افتاده است و زاده تأثیری است که آقای جلالی از آن اتفاق گرفته است.

زارع در ادامه گفت: این نمایشنامه سال 1999 جایزه بهترین نمایشنامه مردمی آلمان را دریافت نموده است و بیش از 750 بار در جهان با زبان ها، بازیگران کارگردان های متفاوت اجرا شده است، همچنین اولین بار است که در تهران اجرا می گردد.

این بازیگر تئاتر درباره استقبال مردم از این نمایش گفت: استقبال از این نمایش بسیار خوب بوده است و تقریباً 99 درصد از آدم هایی که به تماشای این اجرا نشستند، کار را دوست داشتند.

او با بیان اینکه از نظر من این کار مونولوگ نیست اضافه نمود: مونولوگ اجرای دیالوگی طولانی است که ممکن است در مدت زمان طولانی تماشاگر را خسته کند اما این نمایش، یک کار تک پرسوناژ است و کاری ست که بازی دارد و در این نمایش فرد جای چندین شخصیت بازی می نماید و میزانسن های زیادی دارد که تماشاگر به هیچ عنوان به لحاظ بصری از دیدن آن خسته نمی گردد.

زارع که در این نمایش با بازی متفاوتش تماشای این نمایش را برای مخاطب جذاب می نماید، درباره اجرایش گفت: من با یاری و راهنمایی های کارگردان و کوشش خودم سعی کردم کار درست را در این نمایش انجام دهم. به همین دلیل روزی هفت، هشت ساعت برای این کار تمرین می کردم تا بتوانم از عهده این کار برآیم.

او در ادامه شرح داد: مهمترین موضوع برای من در این نمایش انتقال حس روحی و بیان درست لحظات شخصیت نمایش است. برای من شادمان نماینده ترین جمله از جانب تماشاگران که بارها در طول اجراهایم آن را شنیدم این است که یک لحظه هم تماشای این نمایش را از دست ندادند و حتی پلک هم نزدند. این موضوع خیلی برای من جذاب است که من یک ساعت به تنهایی روی صحنه هستم و تماشاگر حتی نتواند پلک بزند.

این بازیگر توضیح داد: استقبال از این نمایش و جمله های خوبی که درباره آن شنیده می گردد، نشانگر این است که آقای جلالی کارش را در نویسندگی و کارگردانی به خوبی بلد است و گویا من هم از عهده این کار بر آمده ام.

با توجه به اینکه علیرضا کوشک جلالی در آلمان زندگی می نماید و اجرای این نمایش بر عهده گروه اجرایی آن است، این بازیگر درباره نحوه همکاری این کارگردان با گروه گفت: آقای جلالی در تمام کارهای خود یک مدتی به ایران می آیند و کار را با گروه خود تمرین می نمایند، سپس زمانی که کار به نتیجه رسید با خیال راحت کار را به گروه اجرایی می سپارند.

او اضافه نمود: البته در تمام مدت طول اجرا ما با ایشان در ارتباط بودیم و از اجراها برای ایشان فیلم فرستادیم. آقای جلالی هم ما را راهنمایی می نمایند. با توجه به اینکه من در این نمایش تنها بودم و کارگردان در بخشی از کار، کنارم حضور نداشت و من نیاز داشتم که کسی از بیرون راهنمایی کند و ایرادم را بگوید، کار را برایم سخت تر می کرد اما آن نقشی که باید، گفته شده بود و من باید خودم با تمرین زیاد به آن می رسیدم. علاوه بر اینکه در طول اجراها و روزها ارتباط من با آقای جلالی برقرار بود.

زارع با بیان اینکه اجرای این نمایش بعداً قطعاً ادامه خواهد داشت ادامه داد: اما با توجه به اینکه کار سختی است و من نیاز به استراحت دارم، شاید سال بعد در شهرهای دیگر ایران یا کشورهای دیگر و یا در سالن دیگری درتهران اجرا داشته باشیم و همه این ها منوط بر این است که به توافقاتی که برای کار کردن است، برسیم.

طبق اذعان صاحب نظران اگر نمایش پابرهنه …در بخش رقابتی تئاتر فجر حضور داشت می توانست مورد توجه قرار بگیرد، بازیگر این نمایش در این باره گفت: خیلی ها به من هم گفتند که اگر این نمایش در بخش رقابتی بود، حداقل جایزه نمایش نامه و بازیگری را دریافت می کرد. اما متأسفانه ما نتوانستیم طبق قوانین بخش رقابتی تا قبل از مهر ماه اجرا داشته باشیم و از بهمن ماه اجرا رفتیم بنابراین شاید سال دیگر در بخش رقابتی شرکت کنیم.

این نمایش که پیش از جشنواره تئاتر فجر اجرای خود را در تماشاخانه دیوار چهارم شروع نموده است، این روزها به اجرای خود همزمان با جشنواره در بخش تماشاخانه های خصوصی (به علاوه فجر) ادامه می دهد و چند اجرای محدود از آن باقی مانده است.

کوشک جلالی با نمایش دیگری از کشور آلمان در بخش بین الملل تئاتر فجر حضور دارد که در چند روز آینده برای اجرا به ایران می آید.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 12842

به "روایت بازیگری که فرصت پلک زدن به مخاطب نمی دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت بازیگری که فرصت پلک زدن به مخاطب نمی دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید