دانستنی هایی پیرامون Qi؛ یک استاندارد برای شارژر های بی سیم ، شارژ بی سیم یا شارژ القائی چیست؟!

به گزارش مجله سرگرمی، شاید اگر استاندارد جهانی همانند Qi وجود نداشت، هر اسمارت فونی برای شارژشدن به صورت وایرلس به یک شارژر بی سیم متفاوت احتیاج داشت.

دانستنی هایی پیرامون Qi؛ یک استاندارد برای شارژر های بی سیم ، شارژ بی سیم یا شارژ القائی چیست؟!

به گزارش خبرنگار ، شارژ بی سیم یا شارژ القائی به فناوری شارژ بدون سیم که توسط یک میدان الکترومغناطیسی صورت گیرد، گفته می گردد که از یک استاندارد جهانی به نام Qi استفاده می کند. شارژ بی سیم یا شارژ القائی را می توان استفاده از یک میدان الکترومغناطیسی برای انقال انرژی میان دو جسم دانست که این کار با استفاده از القای الکترومغناطیسی صورت می گیرد. شارژر های بی سیم به طور معمول از یک سیم پیچ القایی برای ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی متناوب استفاده می نمایند، سپس یک سیم پیچ القایی دیگر در دستگاه قابل حمل (تلفن همراه) انرژی را از میدان الکترومغناطیسی می گیرد و برای شارژ باتری آن را به جریان الکتریکی تبدیل می کند.

استفاده دو سیم پیچ در کنار یکدیگر باعث انتقال برق می گردد. ضروری است بدانید؛ در صورتی که از القای الکترودینامیک استفاده گردد، دو سیم پیچ میتوانند در فاصله بیشتری از یکدیگر قرار بگیرند.

شارژ بی سیم Qi چیست؟

شارژ بی سیم Qi (Qi-Certified) یک استاندارد جهانی محسوب می گردد که اکثر گوشی های هوشمند امروزی از آن پشتیبانی می نمایند. این قابلیت به صورت بی سیم و با استفاده از انتقال القایی عمل می کند و به شما این اجازه را می دهد که تنها با گذاشتن گوشی خود بر روی یک پد بی سیم و بدون احتیاج به هیچ کابل و یا آداپتوری، باتری گوشی خود را شارژ نمایید.

همانطور که گفته شد؛ Qi تنها یک استاندارد شارژ بی سیم است!

Qi (با تلفظ چی (chee)) یک استاندارد برای انتقال انرژی بی سیم است. Qi یک فرمت است که توسط کنسرسیوم انرژی بی سیم (WPC) حفظ و نگه داری می گردد و هدف آن استانداردسازی شارژ بی سیم در همه دستگاه ها، درست به همان گونه که استاندارد های USB یا بلوتوث انتقال داده را در تمام دستگاه ها استاندارد شده، است.

چرا شارژ بی سیم احتیاج به استانداردسازی دارد؟

شارژ بی سیم بدون یاری دریافت از استانداردی مانند Qi، مشکل ساز خواهد بود. فرض کنید که اگر هر اسمارت فون به جای استفاده از کابل Micro-USB، USB-C و لایتنینگ از کابل مخصوص به خود استفاده می کرد. در واقع اگر استاندارد Qi وجود نداشت، ممکن بود هر اسمارت فونی برای شارژشدن به صورت وایرلس به یک شارژر بی سیم متفاوت احتیاج داشته باشد! اما درنظر داشته باشید که درعمل این امکان وجود دارد که شارژر های بی سیم استانداردسازی نشده بتوانند گوشی های غیراستاندارد را شارژ نمایند. اما ترکیب کردن استاندارد های نیروی برق با دستگاه های پشتیبانی نشده عملی بی تاثیر و حتی خطرناک است.

آیا استاندار Qi؛ امنیت و راحتی کاربران را تحقق می بخشد؟!

شارژر های بی سیم برای انتقال انرژی به القاء مغناطیسی یا رزونانس مغناطیسی متکی هستند (Qi از هردو استفاده می کند)؛ این موضوع به گونه ای مانند میدان مغناطیسی است که زمین را احاطه نموده است. گوشی شما دارای سیم پیچی است که این انرژی مغناطیسی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند که سپس همین امر باتری را شارژ می کند. به همین علت عملا ممکن است که شارژر های بی سیم استانداردسازی نشده برای رسیور های استانداردسازی نشده موجود در گوشی ها کار نمایند.

اما فرض کنید که اگر استاندارد های شارژر بی سیم وجود نداشت چه می شد؟

در این صورت با سه مشکل بزرگ روبرو می شدیم:

  • شارژ شدن بیش از حد گوشی ها: گوشی های هوشمند دارای محدودیت های ولتاژ داخلی هستند که مانع از شارژشدن بیش ازحد آن ها توسط سیم و کابل می گردد. اما شارژ بی سیم به یک سیم پیچ مانند سیم پیچ اجاق گاز های الکتریکی، متکی است. بدون استاندارد شارژ بی سیم، یک شارژر بی سیم پرقدرت (مثلا 25 وات) می تواند به سیم پیچ یک گوشی بی سیم کم قدرت (که ممکن است در رنج 5-0 وات باشد) و نیز باتری و دیگر قطعات داخلی گوشی، آسیب بزند.
  • حرارت بیش از حد: در حال حاضر این مورد یکی از مسائل رایج شارژر های بی سیم ولتاژ بالا (یا ارزان) است. عدم مدیریت مناسب برق و همچنین عدم وجود تهویه مناسب ممکن است موجب به ایجاد حرارت و درنتیجه آسیب دیدن گوشی گردد. حرارت بیش از حد می تواند باعث تخریب و فرسوده شدن باتری و درنهایت آتش دریافت گوشی گردد.
  • انتقال حرارت به اشیای اطراف: بدون وجود شناسایی اشیا خارجی (FOD)، یک شارژر بی سیم ممکن است انرژی مغناطیسی را به اشیایی غیر از گوشی مانند قطعات فلزی و یا اشیاء اطراف شارژر منتقل کند. این امر می تواند باعث ایجاد حرارت بیش از حد، آتش سوزی و یا سوختگی گردد.

استاندار شارژ بی سیم Qi، از احتمال وقوع این موارد جلوگیری می کند. زمانی که یک گوشی یا شارژر Qi-Certified است یعنی که آن گوشی یا شارژر توسط کنسرسیوم انرژی بی سیم (WPC) از لحاظ ایمنی، اثربخشی و سازگاری آنالیز شده است. دستگاه های Qi-Certified باید در بازه 0 تا 30 وات کار نمایند (استاندارد Qi می تواند تا 1 کیلووات افزایش یابد، اما نه برای تلفن های همراه)، تست های حرارتی را پشت سر بگذارنند و نیز با استاندارد های Qi FOD مطابقت داشته باشند. آن ها همچنین باید همان طور که تمام کارت های میکرو SD با پورت های میکرو SD سازگار هستند و کار می نمایند، با تمام دستگاه های Qi-Certified دیگر (گوشی یا شارژر) سازگار باشند.

دیگر استاندارد های شارژ بی سیم

در حالی که استاندارد های شارژ بی سیم دیگری به غیراز Qi وجود دارد، هیچ یک از آن ها به اندازه Qi مناسب نیستند. استاندارد های متفاوت شارژ بی سیم با یک دیگر هم خوانی ندارند؛ بنابراین بهتر است (در سطح مصرف نماینده) همه گوشی ها و شارژر های بی سیم از یک فرمت یکسان پشتیبانی نمایند.

اما این استاندارد های شارژ بی سیم کدام استاندارد ها هستند؟

استاندارد شارژ بی سیم Powermat یا به اختصار PMA، برای شارژ کردن دستگاه ها از القاء مغناطیسی استفاده می کند. مت شارژر های سال 2008 یا 2009 از استاندارد شارژ بی سیم PMA استفاده می کردند. گوشی های گلکسی سامسونگ (S8، S9 و S10) نیز همچنان از استاندارد PMA (و نیز Qi) استفاده می نمایند؛ اما کاربران گوشی های S10 از کار نکردن صحیح گوشی S10 با تمام شارژر های PMA شکایت دارند.

دیگر استاندارد شارژ بی سیم قابل اشاره، استاندارد AirFuel یا Rezence سابق است که برای شارژکردن دستگاه ها به رزونانس مغناطیسی اتکا دارد. در حال حاضر فقط گوشی های منسوخ شده و بسیار قدیمی مانند آی فون 5s از این استاندارد پشتیبانی می نمایند. اکنون با وجود استاندارد Qi هیچ کدام از استاندارد های بالا شانسی برای استفاده مجدد و روی کار آمدن دوباره ندارند؛ همان طور که احتمال روی کار آمدن استاندارد USB دیگری وجود نخواهد داشت. هرچند این موضوع ممکن است کمی باعث ایجاد رقابت گردد، اما تغییر استاندارد فقط همه چیز را از آن چه که باید باشد، پیچیده تر می کند.

آینده استاندارد Qi

شارژ بی سیم در حال حاضر بحث داغی است که پیش بینی آینده آن کمی سخت است. این تکنولوژی هنوز در مراحل اولیه خود واقع شده است و در حالی که شارژ کردن گوشی بر روی یک پایه پلاستیکی جالب به نظر می رسد، شارژ بی سیم پتانسیل زیادی برای برآورده کردن درخواست ها و احتیاج های آینده دارد. اما نباید به این زودی ها انتظار ماشینی را که به طور بی سیم شارژ می گردد، داشته باشیم؛ زیرا به نظر می رسد که اکنون WPC تمام تمرکز خود را بر روی لوازم آشپزخانه و ابزار برقی گذاشته است!

نکته اصلی درمورد شارژر های بی سیم کارایی و راحتی استفاده از آن ها است.

در صورتی که یک شارژر بی سیم باعث هدر رفتن برق گردد، دستگاه را دیرتر از کابل و سیم شارژ کند و یا استفاده مداوم از آن راحت نباشد عرضه و فروش آن (و همچنین خرید آن) هیچ فایده ای نخواهد داشت. در حال حاضر، استاندارد Qi می تواند تا 1 کیلووات از انتقال برق پشتیبانی کند.

با تمرکز بر وسایل آشپزخانه و ابزار های برقی، WPC امیدوار است راهی برای تکمیل انتقال قدرت کیلووات بی سیم و ساخت شارژر های یکپارچه بی سیم (در بالای پیشخوان ها، زیر کف پوش ها و …) پیدا کند.

آیا استفاده از شارژر بی سیم Qi می تواند برای انسان و دستگاه خطرآفرین باشد؟

در جواب به این سؤال باید گفت خیر، شارژ بی سیم شرکت EC Technology و دیگر دستگاه های مشابه آن پرتو های غیر یونیزان ساطع می نمایند که فاقد هرگونه خطر برای انسان ها است. این دستگاه هنگام استفاده داغ خواهد شد، اما دمای آن از 40 درجه بالاتر نخواهد رفت.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 46941

به "دانستنی هایی پیرامون Qi؛ یک استاندارد برای شارژر های بی سیم ، شارژ بی سیم یا شارژ القائی چیست؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی هایی پیرامون Qi؛ یک استاندارد برای شارژر های بی سیم ، شارژ بی سیم یا شارژ القائی چیست؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید