جزئیات عملکرد صادراتی ایران تا انتها 2017

به گزارش مجله سرگرمی، به نظر می رسد عبور از وابستگی به درآمدهای نفتی بیش از هر زمان دیگری در پرونده صادراتی ایران اهمیت خواهد داشت.

جزئیات عملکرد صادراتی ایران تا انتها 2017

به گزارش خبرنگاران، جدیدترین آنالیز ها از وضعیت کارنامه صادراتی ایران تا خاتمه سال 2017 میلادی نشان می دهد که کشورمان توانسته در این سال حدود 62 میلیارد دلار صادرات کالا داشته باشد. به این ترتیب ایران در میان حدود 200 کشوری که عملکرد مالی آن ها مورد آنالیز قرار گرفته در رده چهل و هفتم دنیا ایستاده و عملکردی قابل قبول داشته است.

همچنین طبق ارزیابی های انجام شده و با توجه به حجم کل فعالیت اقتصاد ایران، کارنامه صادراتی کشور بیش از 22 درصد کل ارزش فراوری ناخالص داخلی ایران را شامل می گردد.

با وجود آنکه صندلی صادراتی ایران در عرصه دنیای قابل دفاع است اما در دو حوزه آمارهای جدید ارائه شده تردیدهایی را به وجود می آورد که یکی از آن ها میزان وابستگی ایران به درآمد حاصل از صادرات نفت است.

براساس ارزیابی های انجام شده در گزارشی که اتاق بازرگانی تهران منتشر نموده ایران در سال 2017 حدوداً 49 میلیارد دلار از محل فروش سوخت های معدنی و به طور خاص نفت درآمد داشته است. این به معنای آن خواهد بود که از کل رقم صادرات ایران حدود 78 درصد آن مربوط به صادرات نفت می گردد.

در ادامه نیز صادرات مواد پلاستیکی و قطعات پلاستیکی به عنوان اصلی ترین منبع صادراتی ایران باز هم ارتباطی مستقیم با نفت پیدا می نماید. در رده های بعدی فروش سنگ های معدنی و میوه و خشکبار واقع شده است و کودهای شیمیایی، سنگ و سیمان، مس و آلومینیوم دیگر کالاهایی هستند که بیشترین صادرات را از سوی ایرانی ها به نقاط مختلف دنیا داشته اند.

در یک بازه یک ساله ارزش صادرات آلومینیوم ایران حدوداً 25 درصد رشد نموده اما صادرات میوه و خشکبار حدود 58 درصد کاهش یافته است.

دومین نکته نگران کننده کاهش مازاد تجاری ایران در سال 2017 بوده است. براساس این گزارش در شرایطی که در سال 2016 تراز تجاری ایران حدوداً مثبت 40 میلیارد دلار ارزیابی شده اما در سال بعد این عدد به 11 میلیارد دلار کاهش یافته است که پیش بینی می گردد دو عامل کاهش درآمد صادراتی و افزایش میزان واردات عامل اصلی این اتفاق بوده باشد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 21245

به "جزئیات عملکرد صادراتی ایران تا انتها 2017" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات عملکرد صادراتی ایران تا انتها 2017"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید