توسل به شنیده ها (Argument from Hearsay) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (66)

به گزارش مجله سرگرمی، تعریف:مغلطه توسل به شنیده ها موقعی پیش می آید که شخصی در استدلالش به شهادت منبعی اشاره کند که جزو شاهدان اصلی اتفاق نبوده است. طبق شواهد اثبات شده، هر بار اطلاعاتی از یک واسطه به واسطه ای دیگر منتقل شود، محتویاتش تغییر می کند. هر تغییر کوچک به تغییرات بیشتری منجر می شود، مثل اثر پروانه ای در نظریه آشوب.

توسل به شنیده ها (Argument from Hearsay) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (66)

گفته ها و شنیده ها اغلب مدرک ضعیفی هستند، تازه اگر مدرک به شمار بیایند، خصوصاً در شرایطی که این مدرک ابطال ناپذیر باشد (یعنی نتوان دروغین بودن آن را ثابت کرد).

معادل انگلیسی: Argument from Hearsay

معادل های جایگزین: بازی تلفنی، زمزمه چینی، بیان خاطره به جای ارائه مدرک، مغلطه تعریف خاطره

الگوی منطقی:

شخص 1 به من گفت Y را دید.

بنابراین من باید حقیقی/واقعی بودن Y را بپذیرم.

مثال 1:

لولیتا: بیل صندوق سرمایه گذاری پتی کش (Petty Cash) پول دزدیده.

بایرون: تو از کجا می دونی؟

لولیتا: چون دایان بهم گفته.

بایرون: اون از کجا می دونه؟

لولیتا: جولین بهش گفته.

بایرون: کسی با چشمای خودش دید که بیل پول بدزده؟

لولیتا: نمی دونم. می تونیم از موریس بپرسیم.

بایرون: موریس کیه؟

لولیتا: همون کسی که به جولین گفت.

توضیح: لولیتا بر اساس گفته ها و شنیده ها درباره بیل حکمی جنجالی صادر کرده است. نه تنها لولیتا با چشم های خود ندید که بیل پول را بدزدد، بلکه دایان، جولین و شاید حتی موریس هم از این امتیاز بی بهره باشند.

مثال 2:

زندگی پس از مرگ واقعیه! یه بار از خواهر دوستم شنیدم خواهرزاده ساقدوشش یه یارویی رو می شناخت که یه دوستی داشت که از مشاور اردوگاهشون شنیده بود یه یارویی تو کما بود و وسط کما پدربزرگ مادربزرگشو توی یه تونل نور دید و اونا هم بهش شماره بلیطی رو که می تونست باهاش لاتاری برنده شه دیدن! به خدا راست می گم!

توضیح: کاری به این نداریم که شهادت یک بیمار کماتوز چقدر قابل اطمینان است؛ به طور کلی، داستان های این چنینی یا خالی بندی محض هستند یا معادل بزرگنمایی شده داستانی به مراتب کسل کننده تر هستند. به خاطر خطای تایید خود (Confirmation Bias) و مغلطه خوش خیالی (Wishful Thinking Fallacy)، کسانی که به حیات پس از مرگ اعتقاد دارند، تمایل بیشتری به باور کردن چنین قصه هایی نشان می دهند، اما در واقعیت، این قصه ها به هیچ عنوان مدرکی در راستای اثبات حیات پس از مرگ نیستند.

استثنا: اگر به منبعی اعتماد دارید و مطمئنید که آن منبع دارد حقیقت را گزارش می کند، می توانید به طور نسبی حقیقت گزارش شده را بپذیرید؛ بستگی به این دارد که پذیرفتن یا رد کردن این حقیقت چه تبعاتی در پی دارد. مثلاً اگر دوستتان گفت که از دوست دوستش شنیده در فلان پاساژ لباس های فوق العاده ای را به حراج گذاشته اند، صرف ده دقیقه وقت برای رفتن به پاساژ مربوطه آنقدرها هم مهم نیست که بخواهید به خاطرش صحت ادعای دوستتان را موشکافی کنید.

راهنمایی: این نکته را در نظر داشته باشید که تفسیر آدم ها از حقایق اغلب اشتباه است. با گذر زمان، واقعیت با تخیل انسان مخلوط می شود. شاید مطمئن باشید که دوست صمیمی تان دارد راستش را می گوید، ولی حقیقتی که دوستتان ازش حرف می زند، تفسیر شخصی او از حادثه است.

دگرگونی: مغلطه تعریف خاطره (Anecdotal Fallacy) یا مغلطه ولوو (Volvo Fallacy) موقعی اتفاق می افتد که اجازه دهید خاطره شخصی یک نفر بیشتر از حد جایز به استدلال او اعتبار ببخشد.

منابع:

مغلطه ای رایج در اینترنت. منبع آکادمیک برای آن یافت نشد.

ترجمه ای از:

Logically Fallacious

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 39225

به "توسل به شنیده ها (Argument from Hearsay) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (66)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسل به شنیده ها (Argument from Hearsay) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (66)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید