با هیپوکامپ، کوچک ترین قمر سیاره نپتون، آشنا شوید

چهاردهمین قمر کشف شده به دور سیاره نپتون بالاخره با نامی رسمی معرفی گردید. این قمر که پیش از این با نام S/2004 N1 شناخته می شد اکنون و با تایید اتحادیه بین المللی نجوم (IAU) هیپوکامپ (Hippocamp) نام گرفت.

با هیپوکامپ، کوچک ترین قمر سیاره نپتون، آشنا شوید

کشف این قمر در سال 2013 اعلام شد. گروهی از اخترشناسان با آنالیز و تحلیل مجدد تصاویر تلسکوپ فضایی هابل که بین سال های 2004 تا 2009 ثبت شده بودند پیروزه به کشف این قمر کوچک شدند.

هیپوکامپ به چه معناست؟

هیپوکامپ اسطوره ای یونانی است که بالاتنه ای به شکل اسب و پایین تنه ای به شکل ماهی دارد. هیپوکامپوس (Hippocampus) به معنای اسب دریایی نیز هست و نکته جالب توجه علاقه مارک شوالتر (Mark Showalter)، سرپرست تیم پژوهشی که پیروز به کشف این قمر شد، به این موجود دریایی است. او در این باره گفته: این قمر به طور رسمی نام یک موجود افسانه ای را به خود گرفته است. اما در ذهن من، نام این قمر از اسب دریایی گرفته شده، چرا که به نظر من موجود جذابی است!.

از هیپوکامپ چه می دانیم؟

در سال 2013 اطلاعاتی درباره ویژگی های این قمر اعلام شد. اکنون و با آنالیز داده های جدید اطلاعات ما از این قمر کوچک به روز شده و یافته های جدیدی نیز درباره شکل گیری این قمر به دست آمده است. نتایج پژوهش های جدید اول اسفند در ژورنال معتبر نیچر (Nature) منتشر شد.

قطر این قمر تنها حدود 34 کیلومتر است و حدود 105 هزار کیلومتر از نپتون فاصله دارد. هیپوکامپ حدودا هر 23 ساعت یک بار به دور نپتون می شود. برای درک بهتر ویژگی های این قمر می توانیم آن را با ماه مقایسه کنیم. قطر ماه چیزی در حدود 3500 کیلومتر است و به طور متوسط 384 هزار کیلومتر از زمین فاصله دارد.

شکل گیری هیپوکامپ

اولین نکته ای که توجه دانشمندان را به خود جلب کرد فاصله کم هیپوکامپ از بزرگ ترین قمر داخلی نپتون بود. مدار هیپوکامپ و پروتئوس (Proteus) به شکل غیرمنتظره ای نزدیک به هم قرار دارند و فاصله شان از یک دیگر تنها 12 هزار کیلومتر است.

از سویی به نظر می رسد هیپوکامپ چیزی در حدود چهار میلیارد سال پیش درست در کنار پروتئوس بوده است. با توجه به این اطلاعات دانشمندان این فرضیه را مطرح نموده اند که هیپوکامپ احتمالا بخشی از پروتئوس بوده و بر اثر برخورد یک دنباله دار به این قمر بزرگ از آن جدا شده است.

نکته جالب توجه این جاست که دهانه برخوردی بزرگی در تصاویر فضاپیمای ویجر 2 از پروتئوس مشاهده شده بود. بنابراین این احتمال وجود دارد که هیپوکامپ در جریان همان برخوردی که این دهانه را شکل داده به وجود آمده باشد.

سامانه نپتون و قمرهایش در دوران ابتدایی شکل گیری منظومه شمسی فضای آشوبناکی را سپری نموده است. تریتون (Triton)، بزرگ ترین قمر سیاره نپتون، نیز سرنوشت جالبی داشته است. نپتون این جرم بزرگ را از کمربند کوییپر به دام گرانش خود انداخت و به لیست قمرهایش اضافه نمود. اضافه شدن تریتون به سامانه نپتون و قمرهایش نیز تغییراتی را در مدار قمرهای دیگر ایجاد کرد.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از نپتون و قمر هیپوکامپ.

Credit: ESA/Hubble, NASA, L. Calçada