با جنگل های حرا در روستای طبل بیشتر آشنا شوید

به گزارش مجله سرگرمی، قشم، جزیره عجایب هفتگانه ایران، به جرات می توان گفت که زیباترین و منحصر به فرد ترین پدیده های طبیعی را در خود جای داده است و کلی جاذبه طبیعی برای بازدید کنندگان دارد که یکی از مهمترین آنها جنگل های حرا در قشم نام دارد. شما با ورود به این جزیره از دره ستارگان گرفته تا تنگه چاهکوه، شما را با این همه زیبایی و دیدنی های متفاوتش شگفت زده می کند. جنگل های حرا یکی از همین دیدنی های جذاب است که در لیست عجایب هفتگانه قشم قرار گرفته و اینکه این جنگل که به طلای سبز قشم هم شهرت دارد، زیستگاه درختانی است که در آب ریشه دارند! بعنوان یکی از دیدنی ترین پدیده های طبیعی ایران پیشنهاد می کنیم در تور قشم این مکان دیدنی را از دست ندهید.

با جنگل های حرا در روستای طبل بیشتر آشنا شوید

معرفی جنگل های حرا جزیره قشم

در استان هرمزگان جنگل دریایی بسیار زیبا و فوق العاده طبیعی را خواهید دید که با چشم انداز و منظره منحصر به فردش هر ساله گردشگران و بازدید کنندگان بسیاری را در قالب تور قشم سمت خود جذب می کند. جالب است بدانید که جنگل های حرا که از آن ها با نام جنگل های مانگرو هم می شناسند، در هنگام مد دریای نیلگون خلیج فارس، تاج درختان از آب بیرون میزند و منظره بسیار چشمنوازی را به وجود می آورد که دیدنش برای هر گردشگری پیشنهاد می شود.

جنگل های حرا با 22 هزار کیلومتر وسعت، در سواحل خلیج فارس و دریای عمان خودنمایی می کنند و این جنگل ها یکی از پدیده های کمیاب طبیعی و بکر دنیا حرف های زیادی برای گفتن دارند و مهمتر اینکه تحت حفاظت قرار دارند. در ضمنً 2400 هکتار از این جنگل ها در سواحل شمالی و غربی 60 کیلومتری جزیره قشم قرار دارند و نیز درختان این جنگل ها در تمام طول سال سبزند و طولشان به 3 تا 6 متر می رسد. جالب است بدانید که این درختان در طی میلیون ها سال، سازگاری خوبی با آب شور پیدا کرده اند، به گونه ای که از آب شور این منطقه تغذیه می کنند و با دفع نمک آن، آب را به طور طبیعی شیرین می کنند و همین موضوع باعث شهرت این درختان شده است.

در ادامه بدونید مساحت کلی جنگل های حرا 7500 هکتار بوده که 2400 هکتار از آن در جزیره قشم می باشد. شما علاقه مندان در بازدید از این جنگل در قشم این امکان را دارید که به تفریحاتی اعم از قایق سواری را تجربه کنند و لذت توصیف ناپذیری را در این دریای جنگلی برای خود بسازید. این جنگل های زیبای حرا با درختان و درخچه های خود در مرداب های نواحی گرم در حال رویش هستند و بسته به شرایط زیستی تا ارتفاع 5 الی 10 متری هم بالا می آیند و مناظری چشمنواز به بینندگان ارائه می کنند. این جنگل ها جدا از خاصیت درمانی که دارند، جایگاه ویژه ای را برای بسیاری از پرندگان همچون فلامینگو، مرغ ماهی خوار و عقاب بوجود آوردند که به طرز چشمگیری بر روی آن لانه می گذارند.

در ضمنً درخت حرا برگ های همیشه سبز، بسیار بادوام و بیضی شکلی دارند که سطح فوقانی برگ ها به رنگ سبز و سطح تحتانی آن خاکستری رنگ می باشد. قابل توجه شما اینکه در جنگل های حرا قشم با قایق سواری در مرداب های این جنگل به تماشای گل های شاه پسند و میوه هایی که شبیه کپسول تخم مرغی اند مشغول می شوید و کلی لذت می برید، این گل ها به قدری محشرند که چشم هر بیننده ای را خیره خود می کنند.

به دلیل وجود همین گل های بسیار معطر و پر از شهد، زنبورهای وحشی در فصل بهار و تابستان که زمان شکوفه دهی گل ه است، بر فراز این دریای جنگلی بسیار زیاد در حال پروازند به طوری که در لابه لای درختان و میان سرشاخه ها کندوهایی برای خود ساخته اند و عسل طبیعی تولید می کنند که بسیار خوش طعم و بکر هستند. البته به یاد داشته باشید که برای تماشای جنگل های حرا در قشم باید با ناخدایان با تجربه همراه بشوید، چون تنها آن ها هستند که می توانند آبراه های کوچک و گوناگون در جنگل را بشناسند و شما را درست راهنمایی کنند.

لازم به ذکر است که علاوه بر قایق سواری و لذت بردن از مناظر بی مانند این جنگل ها، در فصل زمستان می توانید شاهد تعداد زیادی از پرندگان مهاجر بامزه باشید که به این منطقه کوچ کرده اند. به همین علت این جنگل ها علاوه بر اهمیت طبیعی که دارند، برای محافظت از گونه های جانوری آن تحت حفاظت قرار گرفته اند و اینکه در ایران این جنگل ها با عنوان های منطقه حفاظت شده ملی، ذخیره گاه زیست کره و تالاب بین المللی به ثبت رسیده اند و دارای اهمیت ویژه ای هستند. این جنگل ها همچنین با عنوان ذخیره گاه زیست کره در یونسکو هم به ثبت دنیای رسیده اند.

جالبه بدونید جنگل های حرا در سواحل جنوبی ایران، زیستگاه مناسبی برای انواع گوناگون آبزیان؛ پرندگان و دوزیستان بشمار می رود و نیز از این پرندگان می توان به مرغ ماهیخوار، حواصیل، لک لک، پلیکان، مرغابی و مرغ دریایی و از ماهی ها به خرچنگ، مار دریایی، شیلو، کلینگ (نوعی صدف) و انواع مختلف قورباغه اشاره نمود که هر کدام زیبایی منحصر به فرد خودشان را دارند. به همین علت به جنگل های حرا در منطقه قشم، 3 عنوان دنیای، منطقه حفاظت شده بین المللی، ذخیره گاه زیست کره و تالاب بین المللی نام نهاده اند؛ چرا که 80 درصد آبزیان خلیج فارس دوره تخم ریزی خود را در این منطقه هستند و در آخر جنگل حرا به عنوان یکی از اکو سیستم های حیات وحش دریایی قشم نیز به حساب آمده که در این فرایند نقش بسزایی را بازی می کند.

دیدنی های جنگل های حرا

توجه داشته باشید که وقتی به اسکله سهیلی جزیره قشم وارد میشوید، با تهیه بلیت می توانید با قایق های موتوری در بین و اطراف جنگل حرا بگردید و کلی لذت ببرید. راستی بیشتر قایق رانان از بومیان محلی و اعراب ایرانی منطقه هستند و علاقه دارند با لهجه شیرین خود درباره منطقه با شما صحبت کنند و پراکندگی جنگل حرا در منطقه میان بندر لافت تا روستای طبل می باشد و در شمال غربی جزیره قشم تمرکز یافته اند. لازم به ذکر است که جنگل حرا به دلیل اینکه یک منطقه سرسبز در میانه خشکی و دریا در محدوده ای گرراستای بوجود آمدند، میزبان پرندگان مهاجر در فصل های سرد سال هستند.

بنابراین اگر علاقه مند به پرنده نگری و تماشای این موجودات دوست داشتنی هستید که در حال عادی معمولا آنها را نمی بینید، فصول پاییز و زمستان زمان بسیار مناسبی برای سفر به جنگل حرا می باشد و در ادامه حواصیل، مرغ دریایی، مرغ ماهی خوار، مرغ گل خوار و لک لک از این جمله پرندگان باهوش این منطقه محسوب می شوند. در ادامه روستای سهیلی، روستای طبل و روستای هفت رنگو از مناطق نزدیک به جنگل های حرا هستند که به نوعی دیدنی های این منطقه هم شناخته می شوند و در آن اقامتگاه های بومگردی و رستوران هایی با غذاهای سنتی و دریایی هم زیاد وجود دارد. اقامتگاه بومگردی و رستوران ناخدا امینی در روستای طبل و اقامتگاه بومگردی شریفی در روستای هفت رنگو از جمله این جاذبه ها بشمار می فرایند و البته بیشتر گردشگرانی که به این منطقه سفر می کنند در شهر قشم و هتل های آن اقامت دارند.

دسترسی به جنگل حرا

با توجه به توضیحات بالا به شمت گفتیم که جایگاه اصلی این جنگل ها جزیره قشم می باشد؛ بنابراین برای سفر به جنگل حرا باید به قشم سفر کنید و ما پیشنهاد می کنیم برای سفر به قشم از راه های هوایی و با استفاده از تور مسافرتی بهره ببرید. هواپیما بهترین راستا را پیش روی شما می گذارد؛ اما در صورتی که قصد دارید از راستاهای زمینی به جنگل حرا برسید، باید از بندر خمیر یا بندر پل حرکت کرده و در این حالت با استفاده از لنج یا کشتی های مسافربری به قشم بروید و در ضمنً در قشم می توانید از طیق بزرگراه خلیج فارس براحتی به جنگل حرا برسید.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: گردشبان
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 123859

به "با جنگل های حرا در روستای طبل بیشتر آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با جنگل های حرا در روستای طبل بیشتر آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید